Каква наистина е тайната за постигане на „плочки” по корема

"плочки"

„Плочки“ и релефните коремни мускули са мечта за повечето хора, особено с наближаването на лятото темата става все по-актуална. Дори и онези, които не спортуват, са готови да влязат в залата само и само да придобият така мечтаните „плочки“.

 

Повечето хора са готови да направят неограничен брой коремни преси само и само да излезе този вездесъщ мускул. Онези, които пък се занимават с фитнес са разделени на два лагера – едните тренират корем след всяка тренировка, а другите веднъж седмично. И двата „лагера” имат основание да правят това. Но къде е истината за перфектната коремна преса и може ли абсолютно всеки човек да я изкара? Отговорът е „да”, може! Всъщност коремът е една от мускулните групи, които най-бързо и лесно се оформят, вижте как в следващите редове!

 

 

Всъщност коремът е една от мускулните групи, които най-бързо и лесно се оформят
Всъщност коремът е една от мускулните групи, които най-бързо и лесно се оформят

 

 

Трябва ли да се правят безброй коремни преси всеки ден за постигане на мечтаните „плочки”, или е достатъчно веднъж седмично?

Може би тук ще разочаровам не само „лагера” на ежедневно трениращите корем, но и този на веднъж седмичните. Истината за релефния корем не се крие в коремните преси, а в храненето. Някои хора може да са сравнително чисти откъм мазнини в други области на тялото (това понякога е добър ген), но по корема ясно се вижда каква храна точно консумират – ако се храните предимно с мазнини или въглехидрати, то областта около „пояса” веднага го отчита и трупа мазнини върху вездесъщата преса.

 

Истината е в храненето

Истината е, че не може да имате релефен корем, ако не спазвате правилен хранителен режим. Разбира се, това правило важи с пълна сила изобщо за всички мускулни групи, но за корема е абсолютно задължително условие. Ако се храните с бял хляб, захарни изделия и пиете газирани и подсладени напитки, то няма как да очаквате да имате релеф, колкото и коремни преси да правите на ден.

Тоест ако искате да видите „плочки” по корема си, трябва просто да изчистите мазнините върху тях. Много вероятно е отдавна да сте оформили „плочки”, но те никога няма да се видят, ако отгоре има мазно.

 

Истината е в храненето
Истината е в храненето

 

Тогава как трябва да се храним, за да ни се видят „плочките”?

Това е въпрос на избор – можете да се насочите към нисковъглехидратна диета или към нискомазнинна. И двете се основават на по-висок прием на протеини – месо, яйца, растителни протеини (боб, леща, чиа и др.), зеленчуци и набавяне на енергия или от въглехидрати (при нискомазнинната диета) или от мазнини (при нисковъглехидратната диета). Която и от двете обаче да изберете, имайте предвид, че те работят само ако са спазени конкретни грамажи на хранителните продукти, както и брой хранения в денонощието специално изчислени за вашето тяло.

 

 

Какво означава нискомазнинна диета

Ако искате да ви се виждат коремните мускули, то може да ги изчистите от мазнините  като ограничите мазнините от храната си (но не напълно отказване от тях, защото те имат своята роля в хормоналния баланс на организма). Става дума за хранителни режими, които са с най-голям прием на калории от протеини, следван от прием на бавни въглехидрати, като овесени ядки и пълнозърнести продукти, а също и плод, но само сутрин и голямо количество фибри, набавяни от зеленчуци и с нисък прием на мазнини. За чистенето на мазнините от тялото голяма роля играе и водата, която не трябва да пада под 2 литра на ден.

 

Какво означава нисковъглехидратна диета

Нарича се още кетогенна диета и се препоръчва дори при редица заболявания. Тук енергията идва от мазнините, а въглехидратите са почти изцяло изключени от менюто. И тази диета е основана на по-висок прием на протеини.

Важното и при двата хранителни режима е порциите да са разпределени в малки количества начесто (приблизително в пет хранения) и да са спазени грамажите според вашия ръст, тегло, години, физическа натовареност. Има формули, с чиято помощ можете да си изчислите нуждите от калории, идващи от различни видове хранителни вещества, за вашето тяло конкретно.

 

Какво означава нискомазнинна диета
Какво означава нискомазнинна диета

 

Веднъж седмично или всеки ден да тренираме корема?

Все повече треньори започват да проповядват теорията, че коремът се тренира индиректно от всяка друга тренировка – когато правите кардио, при силова тренировка за крака, за гръб. Те смятат, че веднъж седмично да се тренира корем е напълно достатъчно, за да имате релефна преса, разбира се, ако сте на хранителен режим.

 

Тази теория изхожда от това, че коремът не се различава от всяка друга мускулна група, а за да има растеж на мускула, на него му е необходима почивка, в която расте. Другата предпоставка, поради която не съветват своите клиенти да тренират всеки ден корем, е, че вътре в него са поставени важни органи, които се притесняват с тежките коремни тренировки.

 

Другите, които препоръчват коремни преси след всяка друга тренировка пък „разпределят” корема, без да му отделят цяла тренировка, тоест така той отново се оформя, но не се правят безкрайни серии и повторения. Арнолд Шварценегер, например, е тренирал корем след всяка друга тренировка и това при него е работело и още как.

 

 

Веднъж седмично или всеки ден
Веднъж седмично или всеки ден

 

Моите наблюдения над тази тема са по-скоро, че няма абсолютна истина, а много зависи от самата структура на тялото. При някои тела (и при мъжете, и при жените) пресата е генетично по-видима и с много малко физически действия излиза, ето защо смятам, че за тях веднъж седмичната тренировка е оптималното решение. За други не е, защото „плочките” са с по-различен релеф и форма и им трябва повече работа, за да се оформят.

 

За себе си съм забелязала, че ежедневните тренировки на корем в комбинация с хранителен режим дават резултат „плочки” и обратното – дори и с хранителен режим, ако тренирам веднъж седмично корем, той просто става добре оформен, но не и с ясно изразени „плочки”.

 

 

Изборът на упражнения не е най-важен

Ако се храните правилно, ще имате хубав релеф на корема каквито и упражнения за него да прилагате. Разбира се, важното е те да се изпълняват правилно, да са разделени на серии за горна част на корема, долна част и коси коремни мускули.

 

Повече протеини
Повече протеини

 

 

Снимки: pexels.com

pixabay.com

Силвия Чалъкова

Силвия Чалъкова

Силвия Чалъкова е автор с дългогодишен опит в сферата на медиите. Била е част от множество качествени медийни проекти, включително главен редактор на първото български БИО списание „Be Fit“, както и редактор в списание „Кенгуру“, телевизия „Здраве“, където е и сценарист и водещ. Работила е и в сферата на връзките с обществеността като PR и комуникатор. Завършила е магистърската програма „Литературата – творческо писане” в Сoфийски университет ”Св. Климент Охридски” и през 2016 г. издава своята първа книга романът „Пролуката“.

Leave a Response